Audyt energetyczny to analiza stanu budynku pod kątem możliwości zminimalizowania zużycia energii.
Dokument określa zakres oraz parametry techniczne i ekonomiczne przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, ze wskazaniem rozwiązania optymalnego, w szczególności z punktu widzenia kosztów realizacji tego przedsięwzięcia oraz oszczędności energii.
Audyt powinien być wykonany zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. wraz z późniejszymi zmianami w sprawie szczegółowego zakresu i formy audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Po upływie okresu przejściowego (dla wniosków o dofinansowanie składanych w terminie do czterech miesięcy od daty wskazanej w ogłoszeniu o naborze), audyt energetyczny musi być podpisany przez osobę wpisaną do rejestru osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej. Do końca okresu przejściowego nie jest wymagane podpisanie audytu przez taką osobę.
Audyt energetyczny ma być pomocą podczas przeprowadzania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Dostarcza nam m.in. odpowiedzi na pytania:
- Które elementy i systemy budynku modernizować?
- Ile będzie kosztowała każda modernizacja?
- Ile zaoszczędzimy rocznie – energii, kosztów?
- Która modernizacja najszybciej się zwróci?
- Który wariant inwestycji najlepiej wybrać?
- Jakie i jakiej mocy źródło zainstalować po modernizacji?
Audyt energetyczny wskazuje optymalny zakres prac do wykonania, aby spełnione były wymogi techniczne. Dotyczy to również ocieplenia. Analizowane są różne grubości, a do realizacji wskazywana jest ta, która zapewnia spełnienie wymogów technicznych i jest najbardziej opłacalna ekonomicznie. Niezasadne wydaje się w związku z powyższym stosowanie większej grubości lub innego materiału izolacyjnego do ocieplenia, które są niezgodne z audytem. Inwestor, na etapie tworzenia audytu powinien współpracować z audytorem. Zakres prac należy przeprowadzić dokładnie jak w audycie, ponieważ efekty wynikające z realizacji przedsięwzięcia muszą zostać potwierdzone na koniec, w świadectwie charakterystyki energetycznej.
Właściciel/współwłaściciel wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą może wnioskować o dofinansowanie przedsięwzięcia z termomodernizacją, jeżeli spełnione zostaną łącznie warunki określone w programie.
Umiejscowienie wydzielonego lokalu mieszkalnego w bryle budynku jednorodzinnego może być bardzo różne, w związku z tym to audytor przygotowujący audyt energetyczny podejmuje decyzję odnośnie możliwego do wykonania zakresu prac. Zakres prac musi być możliwy i zasadny z punktu widzenia techniczno-ekonomicznego do wykonania.
Rolą audytora energetycznego jest ocenienie stanu faktycznego budynku. Jest to działanie, którego nie da się przeprowadzić w trakcie rozmowy telefonicznej lub analizując projekt budynku. Konieczna jest wizja lokalna! Często dochodzi do sytuacji, w których stan faktyczny ocenianego budynku odbiega od tego, co zawarte zostało w projekcie budowlanym. Jest to po pierwsze efekt zmian wprowadzanych w trakcie budowy, po drugie adaptacje wprowadzane przez użytkowników w trakcie eksploatacji budynku. Przykładów jest wiele, począwszy od wymiany stolarki okiennej i drzwiowej, aż do zmiany projektowanej funkcji pomieszczeń. Dlatego właśnie audytor powinien osobiście dokonać oględzin obiektu i przeprowadzić rozmowy z inwestorem. Jeżeli ktoś proponuje wykonanie audytu, wyłącznie na podstawie informacji uzyskanych telefonicznie lub mailowo, warto zastanowić się nad rzetelnością przeprowadzonych obliczeń i wiarygodnością planowanych efektów w audycie.
W dokumencie podsumowującym audyt energetyczny (DPAE) znajduje się oświadczenie audytora, że wykonał wizję lokalną.
Nie, nie ma takiego obowiązku.
Obowiązkiem audytora jest należyte wykonanie audytu energetycznego, a nie doradztwo w zakresie aplikowania o środki z programu „Czyste powietrze”. Znajomość warunków Programu jest często dodatkowym atutem eksperta, natomiast nie jest to jego obowiązek.
Doradzaniem w zakresie aplikowania i składania wniosku zajmują się gminne punkty informacyjno-konsultacyjne oraz operatorzy (gminni i z ramienia wfośigw), a także banki, którzy są partnerami w Programie. Zachęcamy równie do korzystania ze strony internetowej https://czystepowietrze.gov.pl/, na której zamieszczamy wszystkie niezbędne informacje o Programie. W razie pytań za pośrednictwem strony można skorzystać z czatu online lub znaleźć numer telefonu na ogólnopolską infolinię.
Wyniki audytu najlepiej jest wprowadzić do dokumentu pod nazwą. „Dokument podsumowujący audyt energetyczny” (w skrócie: DPAE), którego formularz dostępny jest w Generatorze Wniosków do Dofinansowanie (w skrócie: GWD) po utworzeniu konta i zalogowaniu się na stronie internetowej pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl.
Konieczne jest posiadanie przez osobę sporządzającą DPAE konta w GWD - każdy może sobie założyć takie konto.
Tylko uzupełnienie i podpisanie DPAE oraz wysłanie go w systemie GWD umożliwia złożenie wniosku o dofinansowani (w skrócie: WOD) w ramach PPCP. Przed uzupełnieniem formularza DPAE należy zapoznać się z Instrukcją wypełniania i składania DPAE.
Po przygotowaniu dokumentu należy przekazać inwestorowi (wnioskodawcy składającemu wniosek o dofinansowanie w ramach programu Czyste Powietrze) wydrukowaną i/lub elektroniczną wersję złożonego DPAE.